نویز سفید، نویز صورتی و نویز قهوه ای: تفاوت چیست؟

ممکن است در مورد نویز سفید شنیده باشید. صداهای ثابت و ایستا مانند آن می تواند صداهای مزاحم را خفه کند و به خواب بهتر شما کمک کند. اما آیا در مورد نویز صورتی و نویز قهوه ای چیزی شنیده اید؟ تحقیقات رو به رشد نشان می دهد که این صداهای رنگی کمتر شناخته شده نیز می تواند به آرامش شما کمک کند یا کیفیت خواب شما را بهبود بخشد.

در اینجا به نویزهای رنگ های مختلف و کارهایی که می توانند برای شما انجام دهند، می پردازیم.

نویز سفید


این محبوب ترین نوع نویز رنگ است. این شامل تمام فرکانس های موجود در طیف صداهایی است که می توانید در قسمت های مساوی بشنوید. اغلب به آن “نویز پهن باند” می گویند.

نویز سفید از ترکیبی از فرکانس های صدا برای ایجاد صدای ایستا مانند استفاده می کند. می تواند شدید و با صدای بلند باشد، مانند پنکه، تهویه مطبوع یا جاروبرقی.

مطالعات همچنین نشان داده اند که می تواند کمک کند:

  • بهبود خواب
  • کاهش گریه در نوزادان
  • عملکرد ووک خود را بهبود بخشید
  • کاهش علائم ADHD

مطالعات دیگر نشان داده است که بسیاری از مردم دریافتند که نویز سفید تأثیر مثبتی بر آنها دارد. اما کارشناسان می گویند که آنها به شواهد بیشتری نیاز دارند.

صدای صورتی


نویز صورتی یک صدای ثابت در پس زمینه است. چیزهایی را که حواس شما را پرت می‌کنند، مانند افرادی که صحبت می‌کنند یا ماشین‌هایی که در حال عبور هستند، فیلتر می‌کند تا خواب شما را مختل نکنند. ممکن است آن را بشنوید که به آن صدای محیط می گویند.

مانند نویز سفید، یک زمزمه ثابت پس زمینه است که ممکن است خواب شبانه بهتری به شما بدهد. اما از صداهای عمیق تر و امواج صوتی کمتر استفاده می کند، بنابراین ممکن است ملایم تر و آرام تر باشد. اساسا رنگ صورتی نسبت به نویز سفید گام کمتری دارد.

نویز صورتی از فرکانس یا زیر و بمی ثابتی استفاده می‌کند تا صدایی یکنواخت‌تر و مسطح‌تر ایجاد کند، مانند بارانی مداوم، خش‌خش باد در میان درختان یا امواج در ساحل. عمق اضافه شده و امواج پایین تر آن صداهای بالاتر را فیلتر می کند. در نتیجه صداهای آرامش بخش تر و با فرکانس پایین تری می شنوید.

نویز قهوه ای


نویز قهوه‌ای، که به آن نویز قرمز نیز می‌گویند، صدای غرشی تولید می‌کند که عمیق‌تر از صدای صورتی یا سفید با صدای بم است. سطح صدا (دسی بل) با افزایش فرکانس بیشتر از نویز صورتی کاهش می یابد. این شبیه به یک بارندگی شدید مداوم یا یک دوش با فشار خوب است. برخی از برنامه‌های خواب از این صدا به جای نویز صورتی استفاده می‌کنند تا جلوه‌ای عمیق‌تر و دانه‌دار به آن ببخشند.

مطالعات نشان می دهد که صدای قهوه ای ممکن است به کاهش علائم کمک کند اگر در گوش های خود زنگ می زنند. همچنین نشان داده شده است که مهارت های تفکر شما را بهبود می بخشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا و چگونه صدای قهوه ای بر خواب تأثیر می گذارد.

رنگ های دیگر نویز


علاوه بر سر و صدای سفید، صورتی و قهوه ای، صداهای رنگی دیگری نیز وجود دارند که به خواب مربوط نمی شوند. این شامل:

نویز آبی با بالا رفتن فرکانس توان آن افزایش می یابد. نویز آبی کمی ترسناک تر از نویز صورتی و سفید به نظر می رسد. صدای خش خش را که هنگام روشن شدن اسپری آب می شنوید را تصور کنید.

صدای بنفش که به آن نویز بنفش نیز می گویند، برخلاف نویز قهوه ای است. صدا وقتی فرکانس بالا می رود و سریعتر از نویز آبی قدرت می گیرد. این یکی از نویزهای رنگی با صدای بالاتر است. اغلب برای درمان وزوز گوش استفاده می شود ، وضعیتی که باعث زنگ زدن بلند در یک یا هر دو گوش می شود.

صدای خاکستری این باعث ایجاد نویز در فرکانس های بالاتر و پایین تر می شود اما در فرکانس های متوسط ​​نه چندان زیاد. این شبیه به نویز سفید است، اما متعادل تر است.

آیا صدای سفید، صورتی و قهوه ای می تواند به خواب شما کمک کند؟

برای برخی افراد، صدای استاتیک دانه دانه ای که در نویز سفید می شنوید می تواند خواب را بهبود بخشد. با پوشاندن نویز پس زمینه و تنظیم آن کمک می کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که 38٪ از مردم با گوش دادن به نویز سفید سریعتر به خواب می روند.


صدای صورتی تفاوت بین زمزمه پس‌زمینه و صداهای بلند و گیج‌کننده‌ای را کاهش می‌دهد که شما را از خواب بیدار می‌کند، مانند به هم خوردن در، بوق زدن بوق ماشین، یا خروپف شخصی. بنابراین ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید و شما را طولانی تر در خواب عمیق نگه دارد. همچنین ممکن است زمانی که از خواب بیدار می شوید احساس استراحت بیشتری کنید.

هنوز تحقیقات زیادی در مورد نحوه عملکرد صدای صورتی و چگونگی کمک به خواب شما انجام نشده است. یک مطالعه نشان داد که فعالیت مغز را کاهش داده و منجر به خواب پایدارتر می شود. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که از آن استفاده می کردند عمیق تر می خوابیدند.

مطالعات محدود است، اما صدای صورتی ممکن است حافظه شما را نیز تقویت کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که افراد مسن‌تری که شب‌ها از آن استفاده می‌کردند، روز بعد در تست‌های حافظه بهتر عمل کردند.

ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم صدای صورتی چگونه بر خواب، تمرکز و حافظه شما تأثیر می گذارد. اما ایمن است و هیچ نقطه ضعفی ندارد، بنابراین ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید تا ببینید آیا به شما کمک می کند یا خیر.


در مورد صدای قهوه ای، مطالعات زیادی برای حمایت از تاثیر آن بر خواب وجود ندارد.

اما آیا گوش دادن به صدا در تمام طول شب برای خواب خوب واقعا کارساز است؟ هنگامی که شما خواب هستید، مغز شما سخت در حال ترمیم و بازیابی بدن شما است. آیا زمزمه مداوم در پس زمینه به مغز شما اجازه می دهد کار خود را انجام دهد؟ کارشناسان پاسخ کامل را نمی دانند.

اما اگر به شما کمک کرد، ادامه دهید. فقط مطمئن شوید که صدا را خیلی بلند نگه ندارید. بر اساس CDC، گوش دادن به صداهای بیش از 70 دسی بل در مدت زمان طولانی می تواند به شنوایی شما آسیب برساند.

از کجا می توان نویز سفید، صورتی و قهوه ای را دریافت کرد?

شما گزینه های زیادی برای اضافه کردن صدای رنگ به روال خواب خود دارید. به عنوان مثال، شما می توانید:

  • یک برنامه نویز را از فروشگاه برنامه تلفن هوشمند خود یا در YouTube دریافت کنید، سپس هنگام خواب شبانه آن را پخش کنید.
  • یک کلیپ با نویز رنگ انتخابی خود را به صورت آنلاین پیدا کنید. یک آهنگ حلقه‌ای را از سازمان‌هایی مانند انجمن وزوز گوش آمریکا یا موسسه Misophonia دانلود کنید.
  • یک دستگاه صدا یا تولید کننده نویز تهیه کنید که به طور خاص به شما امکان انتخاب بین نویز سفید، صورتی یا قهوه ای را می دهد.

نکاتی برای استفاده ایمن از نویز

صداها، آهنگ‌ها و حجم‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

اگر صدای باد شما را آرام نمی کند، یک جویبار غوغایی را امتحان کنید. اگر دستگاه صوتی با نویز صورتی به شما کمک نمی‌کند بهتر بخوابید، چند برنامه مختلف گوشی هوشمند را امتحان کنید تا زمانی که برنامه‌ای که کار می‌کند پیدا کنید. صدا را بالا ببرید یا کم کنید تا نقطه شیرین خود را پیدا کنید.

اگر می خواهید از هدفون استفاده کنید اما حس خوبی ندارند، هدفون را امتحان کنید. همچنین می توانید هدفون های مخصوص خواب را پیدا کنید. آنها از یک هدبند نرم برای نگه داشتن آنها در جای خود استفاده می کنند.

چگونه از نویز رنگ بیشترین بهره را ببریم


صدای صورتی ممکن است به شما کمک کند سریع‌تر سرتان را تکان دهید و از خواب طولانی‌تر و عمیق‌تری لذت ببرید. اما اگر عادات خواب بدی داشته باشید، خوب کار نخواهد کرد.

برای استفاده حداکثری از صدای صورتی، این عادات را بخشی از برنامه شبانه خود قرار دهید:

  • بر اساس برنامه قرار بگیرید. هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید و صبح ها در همان ساعت مشخص از خواب بیدار شوید، حتی آخر هفته ها.
  • در طول روز ورزش کنید. ورزش در روز به شما کمک می کند تا در شب سریعتر بخوابید.
  • اتاق تاریک یک اتاق خواب راحت، آرام، تاریک و در دمای راحت ایجاد کنید.
  • از قطع کننده های خواب خودداری کنید. قبل از رفتن به رختخواب، کافئین، الکل و وعده های غذایی بزرگ را محدود کنید.

منبع

1 دیدگاه دربارهٔ «نویز سفید، نویز صورتی و نویز قهوه ای: تفاوت چیست؟»

  1. پس من اگر با هدفون حال نمیکنم
    از هدفون استفاده میکنم
    مرسی بابت راهنماییتون
    بوس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا