یک نشانه عصبی رفتاری افزایش ریسک مانیا

خلاصه

شیدایی، که در آن سطح خلق و خو و انرژی به مدت حداقل یک هفته به شدت بالا می رود، و هیپومانیا، که شدت کمتری دارد و حداقل چهار روز طول می کشد، از ویژگی های بارز اختلالات طیف دوقطبی (BSD) هستند و می توانند مخل ترین علائم باشند. یک مطالعه جدید اکنون نشانه ای از خطر ابتلا به شیدایی یا هیپومانیا در آینده را شناسایی می کند.

مطلب کامل

شیدایی، که در آن سطح خلق و خو و انرژی به مدت حداقل یک هفته به شدت بالا می رود، و هیپومانیا، که شدت کمتری دارد و حداقل چهار روز طول می کشد، از ویژگی های بارز اختلالات طیف دوقطبی (BSD) هستند و می توانند مخل ترین علائم باشند. یک مطالعه جدید در روانپزشکی زیستی: علوم اعصاب شناختی و تصویربرداری عصبی، که توسط Elsevier منتشر شده است، اکنون نشانه ای از خطر ابتلا به شیدایی یا هیپومانیا در آینده را شناسایی می کند.

BSD شرایط روانپزشکی است که معمولاً در بزرگسالی جوان ظاهر می شود و اغلب زندگی را به شدت مختل می کند و به درمان های فشرده نیاز دارد. پیش بینی خطر شیدایی برای پزشکان چالش برانگیز باقی مانده است. توانایی انجام این کار به هدایت درمان ها به بیماران در معرض خطر کمک می کند.

محققان به سرپرستی Adriane M. Soehner، PhD، در دانشگاه پیتسبورگ، بر اساس تحقیقات قبلی نشان دادند که افزایش انگیزه پاداش و اختلال در ریتم شبانه روزی خواب با شروع شیدایی/هیپومانیا مرتبط است. مطالعات تصویربرداری مغز همچنین نشان داده است که BSD با افزایش فعالیت انتظار پاداش در قشر جلوی پیشانی بطن چپ، یک مرکز اصلی پردازش پاداش و برجسته، مرتبط است.

برای مطالعه حاضر، دکتر Soehner و همکارانش این نشانگرها را با هم دسته بندی کردند. آنها فرض کردند که نشانه افزایش خطر شیدایی با حساسیت پاداش، تکانشگری و ویژگی های خواب شبانه روزی مشخص می شود. شرکت کنندگان بالغ جوان که تشخیص BSD نداشتند، ارزیابی ها را تکمیل کردند و تحت تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی قرار گرفتند. حدود نیمی از شرکت‌کنندگان نیز در شش و دوازده ماه تحت ارزیابی‌های بعدی قرار گرفتند.

سه “نمایه” از نمونه ظاهر شد: یکی سالم، یکی در معرض خطر متوسط و دیگری در معرض خطر بالا. افراد در معرض خطر بالا علائم شیدایی در ابتدا نسبت به دو گروه دیگر داشتند. در فاصله 12 ماهه پیگیری، علائم شیدایی در هر دو گروه پرخطر و متوسط از گروه سالم بیشتر بود.

“در اینجا، ما پروفایل های عصبی-رفتاری را بر اساس حساسیت پاداش، تکانشگری، و ویژگی های خواب شبانه روزی شناسایی کردیم که به تشخیص افرادی که آسیب پذیری شیدایی بالایی دارند کمک می کند. این ویژگی ها، در ترکیب، ممکن است به تشخیص خطر شیدایی و ارائه اهداف کمک کند برای هدایت و نظارت بر مداخلات اولیه.”

دکتر Soehner

دکتر کامرون کارتر، ویراستار روانپزشکی بیولوژیکی:
علوم اعصاب شناختی و تصویربرداری اعصاب، درباره این کار گفت: «یافته‌های جدید مانند این‌ها توانایی نوظهور ما را برای ترکیب اقدامات نوروبیولوژیکی و بالینی برای شناسایی گروه‌هایی از بیماران در بالاترین خطر برای مشکلات جدی سلامت روان نشان می‌دهد. به عنوان شیدایی، که امکان شناسایی و مداخله زودهنگام را برای افرادی که در معرض بالاترین خطر قرار دارند، فراهم می کند. تحقیقات آینده مورد نیاز است تا نشان دهد که این می تواند منجر به کاهش رنج و نتایج بهتر در افرادی شود که به این روش شناسایی می شوند.”

منبع
https://www.elsevier.com/about/press-releases/research-and-journals/a-neurobehavioral-signature-of-risk-for-mania

https://psyref.ir/category/%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%87%d8%a7/

https://psyref.ir/category/psychological-disorders/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا