نویز قهوه ای چیست و آیا می تواند به افراد مبتلا به ADHD کمک کند؟

صدای رعد و برق یا دریای خروشان را در پس زمینه تصور کنید. به این صداها نویز قهوه ای می گویند.

نویز قهوه ای صدای محیطی است که گفته می شود به رفع بی توجهی در بزرگسالان مبتلا به ADHD کمک می کند .

در حال حاضر یک ابزار ناشناخته برای بهره وری و تمرکز است، اما مفهوم جدید نیست. به عنوان مثال، شما ممکن است در مورد نویز سفید شنیده باشید. این نوع دیگری از صدای محیط است که با خواب بهتر، آرامش و ذهن تیزتر همراه است. 

اگر ADHD دارید، ممکن است علاقه مند به استفاده از صداها یا موسیقی برای بهبود تمرکز و بهره وری خود باشید. برای این وضعیت یک صدای مؤثر یا مفید جهانی وجود ندارد، بنابراین ممکن است برای تعیین اینکه کدام یک برای شما بهترین کار را انجام می‌دهد، کمی آزمایش لازم باشد.

با این حال، ادعاهایی وجود دارد که نویز قهوه‌ای می‌تواند به افرادی که علائم ADHD دارند کمک کند ، اگرچه مکانیسم دقیق پشت این موضوع هنوز مورد بحث است.

نویز قهوه ای چیست؟

نویز قهوه‌ای یکی از «رنگ‌های» نویز است. همانطور که قبلا ذکر شد، نویز سفید یکی از شناخته شده ترین نویزهای محیطی است. از نمونه های دیگر می توان به نویز صورتی و نویز سبز اشاره کرد.

این صداها بر اساس فرکانس و دامنه امواج صوتی آنها متمایز می شوند.

نویز قهوه ای، مانند نویز سفید، شامل تمام فرکانس هایی است که گوش انسان می تواند دریافت کند. با این حال، در فرکانس‌های پایین‌تر برجسته‌تر است و صدایی عمیق‌تر، با صدای پایین‌تر و غوغایی به آن می‌دهد.

نویز قهوه ای معمولاً به شرح زیر است:

  • رعد و برق یا بارندگی شدید
  • یک موتور جت غرش
  • جریان شدید رودخانه
  • دریاهای خروشان
  • باد شدید
  • آبشار

صدای باران طبیعی _نویز قهوه ای_ برای خواب و آرامش👇

کانال نویز قهوه ای یوتیوب

نسبت به سایر صداهای محیطی مانند سفید یا صورتی صدای کمتر، عمیق تر و طبیعی تری دارد. به همین دلیل، ممکن است گوش دادن به این صدا آرامش بخش تر و دلپذیرتر باشد.

اگر در هواپیما یا ماشینی که در حال حرکت سریع هستید احساس آرامش و تمرکز بیشتری می کنید، ممکن است از گوش دادن به صدای قهوه ای سود ببرید.

نویز قهوه ای برای افراد مبتلا به ADHD چه می کند؟

افراد مبتلا به ADHD اغلب برای تمرکز مشکل دارند، به ویژه در هنگام مقابله با کارهای غیرمحرک یا تکراری. این به دلیل نحوه سیم کشی مغز ADHD است.

تفاوت های ساختاری و شیمیایی مختلفی بین مغز ADHD و مغز غیر ADHD وجود دارد . یکی از این تفاوت ها به سطوح یک پیام رسان شیمیایی به نام دوپامین مرتبط است. اختلال در مسیر دوپامین مغز ADHD می تواند به علائم ADHD از جمله بی توجهی کمک کند. 

دانشمندان همچنین دریافته‌اند که افرادی که سطح دوپامین کمتری در مغز دارند، مانند افراد مبتلا به ADHD، برای عملکرد مطلوب به سر و صدای بیشتری نیاز دارند. بنابراین، تحقیقات نشان می دهد که داشتن مقدار مشخصی از نویز در پس زمینه ممکن است عملکرد مغز را در افراد مبتلا به ADHD بهبود بخشد. 

اما نویز قهوه ای برای مبتلایان به ADHD چگونه کار می کند؟ 

به دلیل کمبود دوپامین در مغز، ADHD کمتر از حد تحریک شده منجر به اختلال در تمرکز می شود. سر و صدای قهوه ای ممکن است به برانگیختن و تحریک مغز کمک کند و به فرد امکان می دهد روی کار خود تمرکز بهتری داشته باشد.

مکانیسم پیشنهادی دیگری وجود دارد که از طریق آن صدای محیط می تواند برای افراد مبتلا به ADHD مفید باشد.

گوش دادن به این صداها یک تکنیک پوشاندن شنوایی است. به عبارت دیگر، صداهای محیطی که به آنها گوش می‌دهید می‌توانند بر صداهای پس‌زمینه محیط اطراف غلبه کنند.

از آنجایی که افراد مبتلا به ADHD می توانند به راحتی توسط محرک های اطراف منحرف شوند، گوش دادن به صدای قهوه ای می تواند به حداقل رساندن حواس پرتی شنوایی کمک کند و به آنها امکان می دهد بهتر روی کاری که انجام می دهند تمرکز کنند.

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که به آرام کردن گردباد درونی افکارشان کمک می کند و تمرکز را آسان تر می کند.

مزایای نویز قهوه ای:

برخی از مزایای گزارش شده نویز قهوه ای شامل موارد زیر است:

  • تمرکز و بهره وری بهبود یافته: این صدای محیط می تواند به تحریک مغز ADHD و همچنین از بین بردن صداهای پس زمینه اطراف و صحبت هایی که ممکن است حواس شما را پرت می کند، کمک کند.
  • کاهش استرس: برخی افراد متوجه می شوند که گوش دادن به نویز قهوه ای به دلیل فرکانس و صدای عمیق تر، احساس آرامش می کند.
  • افزایش آرامش و خواب: به دلیل اثرات تسکین دهنده صدای قهوه ای، می تواند به آرامش کمک کند. همچنین ممکن است به خفه کردن صداهای اطراف شما در شب کمک کند و به شما امکان می دهد سریعتر به خواب بروید.

با این وجود، این مزایا عمدتاً مبتنی بر شواهد حکایتی است. در حال حاضر، تحقیقات کافی در مورد مزایای نویز قهوه ای وجود ندارد.

بیشتر تحقیقات در مورد مزایای سر و صدای محیط برای ADHD به طور کلی بر نویز سفید برای کودکان متمرکز است. و بر اساس یافته ها، نویز سفید توجه و عملکرد شناختی افراد مبتلا به ADHD را بهبود بخشید. 

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که همین مفهوم و مکانیسم عمل ممکن است در مورد نویز قهوه‌ای نیز اعمال شود، که می‌تواند آن را به ابزاری مناسب برای افزایش تمرکز در ADHD تبدیل کند.

گفته می شود، آنچه برای شخص دیگری کار می کند ممکن است برای شما کارساز نباشد. بهتر است انواع مختلف موسیقی و صداهای محیطی را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی به بهره وری شما کمک می کند.

آیا صدای قهوه ای می تواند مضر باشد؟

صدای قهوه ای به خودی خود مضر نیست. اما بزرگترین دلیل نگرانی پخش نویز قهوه ای یا هر نویز محیطی با صدای خیلی بلند است.

اگر از موسیقی یا صداها برای بهبود خواب و بهره وری خود استفاده می کنید، محافظت از شنوایی شما مهم است. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حجم، فرکانس و مدت زمان گوش دادن می تواند بر شنوایی شما تأثیر بگذارد. 

در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه با خیال راحت به نویز قهوه ای یا هر صدای دیگری گوش می دهید آورده شده است: 

  • صدا را به طور متوسط ​​زیر 80 دسی بل نگه دارید. به عنوان یک نقطه مرجع، 80 دسی بل معادل صدای یک خیابان شلوغ یا زنگ در است. به طور کلی، شما باید صدای دستگاه خود را در حدود 60 درصد از حداکثر سطح خود نگه دارید.
  • روی هدفون های حذف نویز سرمایه گذاری کنید. این می تواند به به حداقل رساندن نویز اطراف کمک کند، بنابراین نیازی به افزایش صدا ندارید.
  • از یک برنامه برای نظارت بر میزان صدای چیزی که به آن گوش می دهید استفاده کنید. برخی از دستگاه‌ها همچنین می‌توانند به‌طور خودکار هشدار ارسال کنند، اگر به چیزی خیلی بلند گوش می‌دهید.

یکی دیگر از معایب احتمالی گوش دادن به نویز قهوه ای، پرت شدن حواس از صدا است. از آنجایی که ADHD روی همه افراد متفاوت است، برانگیختگی بیش از حد با موسیقی و این صداهای محیطی نیز امکان پذیر است.

به طور خلاصه، خطر زیادی برای نویز قهوه ای وجود ندارد. اگر علاقه مند به استفاده از نویز قهوه ای به عنوان یک ابزار بهره وری ADHD هستید، چند راه وجود دارد که می توانید این موسیقی متن را به دست آورید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که با استفاده از سیستم عامل های پخش آنلاین به آنها گوش دهید.

نویز قهوه ای ممکن است یک ابزار مفید برای بهره وری ADHD باشد

هنوز تحقیقات زیادی مبنی بر اثبات فواید و اثربخشی نویز قهوه ای انجام نشده است.

با این حال، شواهد حکایتی نشان می دهد که سر و صدای قهوه ای می تواند تمرکز، بهره وری و خواب را در ADHD بهبود بخشد . این به این دلیل است که صدای قهوه ای ممکن است بتواند اثرات دوپامین را بر روی مغز ADHD تقلید کند و همچنین حواس پرتی داخلی و خارجی را به حداقل برساند.

اگر می خواهید از نویز قهوه ای برای افزایش بهره وری استفاده کنید، مطمئن شوید که عادات گوش دادن ایمن را تمرین می کنید.

به دنبال راه های بیشتری برای بهره وری ماندن هستید؟ ADDA+ را بررسی کنید ، جایی که منابع، دوره‌ها و ابزارهای متخصص محور را برای بزرگسالان مبتلا به ADHD پیدا خواهید کرد. این یک جامعه حمایتی است که به شما کمک می کند پتانسیل واقعی خود را باز کنید و به اهداف زندگی خود برسید!

می توانید عضو کانال یوتیوب ما بشوید. ما بمرور و تمام نویز های مهم مانند قهو های، صورتی، سفید، و خاکستری را درکانال خواهیم گذاشت

دانلود 60 دقیقه نویز قهوه ای

دانلود 5 دقیقه نویز قهو ه ای

نویز قهوه ای یوتیوب

منبع

2 دیدگاه دربارهٔ «نویز قهوه ای چیست و آیا می تواند به افراد مبتلا به ADHD کمک کند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا